نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3219
-
الف
+

«گنجینه باختر» در کابل به نمایش گذاشته می شود

گنجینه‌های افغانستان مشهور به «گنجینه‌ باختر»، درموزیم ملی به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش آی فیلم 2، طبق اعلام وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، گنجینه‌های افغانستان مشهور به «گنجینه‌ باختر»، در کابل به نمایش گذاشته می شود.

«حسینه‌ صافی»، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اعلام کرد این گنجینه شامل ۲۳۱ قلم آثار از مناطق باستانی افغانستان می‌باشد که برای ۱۳ سال، در موزیم‌های ۱۳ کشور اروپایی، امریکایی، استرالیایی و آسیایی به نمایش گذاشته شده بود که روز سه‌شنبه ۵ حمل(فروردین) سال روان، به کشور برگشتانده شد.

بانو صافی افزود: عوایدی که از بابت به نمایش گذاشته شدن این گنجینه به حساب دولت واریز شده، به ۳۱۴ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۴۳۶.۹۶ افغانی می‌رسد و در این 13 سال حدود ۵ میلیون نفر از این گنجینه‌ها بازدیده کرده ‌اند.

همچنین طبق پیشنهاد وزارت اطلاعات و فرهنگ و منظوری ریاست‌جمهوری، یک کمیسیون مسلکی و اداری برای تنظیم امور«تشریح و جابه‌جایی» گنجینه‌ باختر تعیین شده که وظایف این کمیسیون آماده‌سازی گنجینه‌ باختر برای نمایش در  موزیم ملی می‌باشد.

گنجینه باختر یکی از بزرگ ترین گنجینه‌های طلایی جهان باستان دانسته می شود که چهل و دو سال پیش در منطقه «طلا تپه» در شمال شبرغان کشف شد و شامل زیورات طلایی است که از یک گورستان شاهی که هفت جسد با هزاران قطعه طلا تزیین بودند به دست آمد.

این گنجینه برای اولین بار در ۲۱ نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی در موزیمی در فرانسه و بار آخر نیز در کشور چین به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید:

استقبال بالای چینایی ها از آثار گنجینه افغانستان

ع ا 

نظر شما
ارسال نظر